Smartphone Pass

Hoe kun je de situatie rechtzetten?

🙅🏻‍♀️ Stop meteen:

Als je merkt dat je opmerking of actie iemand kwetst, stop dan onmiddellijk. Ga niet door en reageer niet op anderen die je uitdagen.

❌ Verwijder de content:

Verwijder je kwetsende opmerking, foto of bericht zo snel mogelijk. Zo voorkom je dat alles uit de hand loopt.

😔 Bied oprechte excuses aan:

  • Privé: Stuur een privébericht naar de persoon die je hebt gekwetst om je te verontschuldigen en te zeggen dat het je spijt.
  • Openbaar (als het nodig is): Als wat je deed openbaar was, kun je overwegen om je openbaar te verontschuldigen. Bespreek dit eerst met een volwassene die je vertrouwt.

🤓 Leer van je fouten:

Wat je meemaakte, kan helpen om beter te begrijpen wat je woorden kunnen veroorzaken. Beloof jezelf om in de toekomst meer respect te tonen.

💬 Praat met een volwassene die je vertrouwt:

Vertel wat er gebeurd is aan je ouders, leerkracht of vertrouwenspersoon. Zij kunnen je helpen om ermee om te gaan en om je excuses onder woorden te brengen.

Verantwoordelijkheid opnemen, is groeien
Je fouten onder ogen zien, vraagt moed. Door verantwoordelijk te handelen, doe je iets goeds voor de persoon die je hebt gekwetst. Bovendien groei je er zelf ook van. En je helpt meebouwen aan een positievere online omgeving voor iedereen. Zo ben je pas echt een slimme smartphonegebruiker!